Undervisning i musikteori
- Er det det rigtige for dig?

Ønsket om at lære musikteori udspringer ofte af ønsket om at opnå “frihed” på guitaren. Mange tror (ofte fejlagtigt) at undervisning i musikteori er vejen dertil, men i virkeligheden er det ofte sådan, at ny viden (også musikteoretisk) bringer flere spørgsmål end svar med sig. Der er bestemt ikke noget galt i at udvide sin viden omkring musikteori, men inden man søger undervisning i musikteori, skal man være sikker på, at det rent faktisk er musikteori, som man har behov for, for at opnå det man ønsker på guitaren.

De guitarister der henvender sig til mig med det specifikke henblik at lære musikteori, søger først og fremmest at blive mere fri af de spillemæssige “begrænsninger” som de føler, at de har i forhold til instrumentet. Ofte føler de, at de mangler en generel forståelse for, hvad de foretager sig på guitaren, for hvordan det de spiller, kan komme til at lyde “rigtigt” og hvordan de bryder ud af vanerne med at spille de samme kedelige licks igen og igen.

Spørgsmålet bliver så, hvorhvidt undervisning i musikteori rent faktisk er det, der løser de problemer som disse guitarister oplever eller om det er noget helt andet, der skal til. Lad mig komme med et konkret eksempel der illustrerer, hvorfor det ikke altid er mere musikteori der er svaret.



Pentatonskalaen - Ven eller fjende

Pentatonskalaen er ofte den første skala man lærer på guitar og ofte har de guitarister, der ønsker undervisning i musikteori allerede lært en eller flere af de pentatone “bokse”. Disse bokse er fede at spille rundt i og improvisere med i begyndelsen, fordi pentatonskalaen hurtigt kan komme til at lyde lidt i retning det, der oprindeligt fik en til at starte med at spille guitar. På et tidspunkt når man dog ofte til et punkt, hvor alt det man spiller i pentatonskalaen lyder som det samme og herfra opstår ideen om, at man skal lære mere musikteori, fordi man antager, at det er ens begrænsede musikteoretiske forståelse, der begrænser ens spil.

Men hvorfor er det, at nogen guitarister kan trylle det ene fantastiske lick efter det andet ud af pentatonskalaen, når andre føler, at de sidder fuldstædig fast i den? Er det fordi den første guitarist har en dybere musikteoretisk forståelse end den anden? Det har vedkomende muligvis, men det der først og fremmest adskiller de to guitarister er deres evne til at bruge skalaen til rent faktisk at producere musik på guitaren. Men det er IKKE det samme som at lære musikteori. Hvis du føler at du sidder fast i pentatonskalaen, hvad vil du så få ud af, at lære en ny skala, som du kan sidde fast i? Det kommer ikke til at give dig den musikalske frihed, som du søger. Her er der i virkeligheden ikke behov for at lære mere teori, men for at lære at bruge den teori(pentatonskalaen), som du allerede kan i forvejen til at lave musik med. Det indbefatter træning i at lære at følge en akkordrundgang “inden for” de pentatone boxe, at kunne skifte flydende mellem dem, hvordan man udvikler og udvider sine licks, så de bliver interessante at høre på og sådan kunne man blive ved. Dertil kommer, at man skal kunne gøre det hele flydende i “real time” imens musikken spiller. Det er dét, der i sidste ende kommer til at give en guitarist sin musikalske frihed, og den musikteoretiske del af alt dette er i virkeligheden meget begrænset.

Musikteori eller guitartræning?

Eksemplet med Pentatonskalaen er naturligvis kun et eksempel, men det er valgt for at illustrere en generel problemstillig. Hvadenten du ønsker at udvikle dit solospil, være kreativ med akkordomlægninger eller noget helt tredje, så er det for langt størstedelen af de guitarister, der ønsker undervisning i musikteori, i virkeligheden slet ikke mere musikteori, de har behov for. Lang de fleste har brug for træning i at bruge de ting, som de allerede kan på en musikalsk måde på guitaren. Mere musikteori, som du ikke rigtigt forstår, hvordan du skal bruge på guitaren, kommer ikke til at gøre dig mere tilfreds med dit spil.

Inden du søger undervisning i musikteori, bør du derfor spørge dig selv om, hvad det præcis er, du ønsker at opnå med netop denne undervisning. Hvis du ønsker at analysere og forstå de store musikalske værker, så er teoriundervisning givet vist det rigtige for dig, men hvis du ønsker musikalsk frihed på guitaren, så vil det ofte være andre ting, som du i virkeligheden har behov for.


Er du stadig i tvivl om, hvad det netop er, du har brug for for at udvikle dig som guitarist, kan du altid kontakte guitarakademiet for en gratis og naturligvis fuldstændig uforpligtende guitarkonsultation.

Kom i gang ved at trykke på knappen herunder.